3 december 2013

Art I Heart - Oliver Breed / Oma's Kitchen Floor

Dit kunstwerk spreekt tot mijn verbeelding omdat het gaat over vervlogen herinneringen. Het stuk linoleum in combinatie met de titel roept automatisch beelden van mijn eigen verleden in me op. Beelden van mijn oma die met een schort voor de aardappelen schilt. De stijf gesteven witte lakens en servetten. De stiptheid van: "Om 6 uur eten, eej" - zoals ze dat zo mooi zeggen op Goeree-Overflakkee - het eiland waar mijn grootouders woonden. 
Dit is een werk wat je niet kunt reproduceren - juist het gegeven dat deze vloer er decennia heeft gelegen, maakt dat het zo'n indrukwekkend stuk is. Omdat je weet dat het echt is, omdat de oma van de kunstenaar daar al die jaren echt overheen gelopen heeft - totdat er uiteindelijk alleen nog maar ingesleten patronen over waren. Juist dat gegeven geeft het een diepere lading. Oliver Beer vangt voor mij in één beeld een heel leven of dat wat er uiteindelijk van overblijft.*

*This piece is about faded memories. It reminds me of my own past - my grandmother with an apron, differing the potatoes. The starched white linens and napkins. Her punctuality: "We eat at six."
You can't reproduce this work: the fact that this floor laid in the kitchen of his grandmother for decades, makes this such an impressive piece. Because you know it is real. Because there are only ingrained patterns left.
That's what gives it meaning. A whole life - or that what ultimately remains -  captured in one image.

Daria De Beauvais writes on Saatchi online:

"(...) Oma’s Kitchen Floor (2008), is dedicated to his grandmother. Using the forty years old lino floor of her kitchen, Oliver Beer transformed it into a wall piece, a gigantic picture, showing where the old woman used to walk and stop in her kitchen, “like a drawing made over forty years, these worn patches describe half a lifetime of movement.” These examples of his recent production shows that with quite simple means, Oliver Beer succeeds in creating pure emotion."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten